Tips die klanten waarderen

Tips die klanten waarderen

Je kent het wel: een assistent die niet eens opkijkt van zijn of haar scherm om jou als klant te helpen. Het is vervelend en zorgt er ook voor dat klanten zich minder snel zullen hechten aan een merk een bedrijf. Immers zorgen goede manieren van een bedrijf ervoor dat een klant het bedrijf positief herinnert, wat weer leidt tot een grotere merkwaarde en een betere reputatie.

Tevens zullen klanten zo sneller terugkeren voor meer. Daarom is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken op klanten door middel van uitstekende manieren. Gebruik de volgende acht tips en zorg ervoor dat jouw klanten, bijvoorbeeld in de uitvaart, zich als koning of koningin behandeld voelen. Veel plezier bij het lezen van Tips die klanten waarderen.


1. Wees altijd beleefd

Onderschat het belang van beleefdheid niet en begroet je klanten altijd op een vriendelijke manier met een vrolijke begroeting en door hen bijvoorbeeld welkom te heten als uitvaartverzorger of uitvaartondernemer bij een uitvaart. Op deze manier toon je belangstelling in klanten en zo voelen ze zich welkom. Hierbij is een glimlach essentieel, wat bijdraagt aan je beschikbaarheid voor vragen.


2. Kleed jezelf netjes


Je eerste indruk op klanten moet goed zijn, dus ook je kleding moet hier een positieve bijdrage aan leveren. Klanten moeten niet geconfronteerd worden met mode experimenten of onprofessionele kleding. Kleed jezelf daarom netjes aan met professionele kleding zonder vlekken of gaten die jouw goede manieren weerspiegelen. Uiteraard kan het een keer gebeuren dat je wat morst, maar probeer wel schoon en fris voor de dag te komen.


3. Hang je vuile was niet buiten


Het kan verleidelijk zijn om je hart helemaal uit te storten bij collega’s op de werkvloer als je bijvoorbeeld net gedumpt bent of een fikse ruzie hebt gehad. Men vergeet dan echter snel een klant die binnen gehoorafstand staat, terwijl het niet professioneel is om privézaken openlijk op de werkvloer te bespreken. Dit kan klanten afschrikken of andere emoties opwekken met een negatief effect op de reputatie van een bedrijf.



4. Reageer normaal op bijzondere vragen


Als professionele werknemer, bijvoorbeeld als uitvaartverzorger of uitvaartondernemer, is het belangrijk om niet verbaasd te reageren op bijzondere vragen. Geen enkel verzoek is voor jou gek genoeg om je van je stuk te brengen en opgetrokken wenkbrauwen ken jij niet. Zo voorkom je dat klanten zich schamen voor hun vragen en zich niet serieus genomen of op hun gemak voelen.


5. Neem uitspraken niet persoonlijk


Aardig gedrag vanuit jouw kant zal niet altijd beloond worden met hetzelfde gedrag vanuit de klant. Klanten kunnen weleens onaardig zijn, bijvoorbeeld doordat ze met het verkeerde been uit bed zijn gestapt of door een miscommunicatie. Blijf in dit geval rustig en geschaafd en neem uitspraken met een korreltje zout om verdere frustratie te voorkomen.


6. Geef de klant altijd gelijk


Klanten hebben altijd gelijk en wanneer je niet aan hun verwachtingen kunt voldoen, kun je dat ook beter toegeven. Houd voldoende contact met klanten om zo goed mogelijk hun wensen en behoeften in acht te kunnen nemen. Je neemt er pas genoegen mee als de klant tevreden is, wat geldt voor nieuwe en terugkerende klanten.


7. Maak beloften waar


Klanten willen op een medewerker kunnen rekenen en daarom is een volgende tip om alleen beloften te maken die je ook daadwerkelijk na kunt komen. Het is namelijk beter om verwachtingen te overtreffen dan er niet aan te kunnen voldoen. Zo bouw je tevens een vertrouwensband op met klanten, wat tot een goede band en reputatie leidt en waardoor klanten eerder geneigd zijn om terug te keren.



8. Bedank klanten


Loyaliteit van klanten is geen gegeven en hier moet je hard voor werken. Aan de andere kant moeten klanten voldoende vertrouwen hebben in jou en wat jij aan hen levert. Verras je klanten daarom af en toe met een uiting van dankbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld bij het versturen van een factuur, het brengen van een bezoek en het behalen van een mijlpaal. Ook feestdagen en verjaardagen zijn uitstekende gelegenheden om je klanten te bedanken voor hun vertrouwen en loyaliteit.

Al deze tips voor goede manieren voor het behoud van klanten leer je bijvoorbeeld in de uitvaart tijdens de opleiding uitvaartverzorger. Gedurende de opleiding uitvaartverzorger kom je namelijk te weten hoe je het beste om kunt gaan met klanten die een uitvaart moeten organiseren voor een overleden dierbare. Bekijk vooral de pagina opleiding uitvaartverzorger eens.

Terug naar blog